Tekniikan tohtori, teknologiapäällikkö, kansanedustajaehdokas (vihr.) Harri Auvisen ja hankejohtaja, syöpätautien erikoislääkäri, kansanedustajaehdokas (kok.) Sari Raassinan aiemmin Savon Sanomissa julkaistu mielipidekirjoitus.
Suomi tarvitsee rakenteellisia uudistuksia, jotka viedään maaliin saakka. Sote-uudistuksesta riippumatta voidaan kuitenkin ottaa käyttöön uusia teknisiä ratkaisuja, jotka tarjoavat runsaasti mahdollisuuksia lisätä palveluiden vaikuttavuutta ja tuoda palvelut jokaiseen kotiin niin kaupungissa kuin maaseudullakin.
Jokainen meistä on kokenut, kuinka verottaja on parantanut sähköisiä palveluitaan. Pankkien verkkopalvelut ovat toinen esimerkki onnistuneesta uudistuksesta. Harvempi meistä hakeutuu pankkien odotusauloihin vapaaehtoisesti.
Seuraava suurempi harppaus tulee olemaan interaktiiviset videopalvelut, joita voitaisiin käyttää esimerkiksi erikoislääkärin konsultointiin sairaanhoitajan tuella tai vaikkapa tulkkauspalveluiden toteuttamiseen. Uusilla yksinkertaisilla sovelluksilla voidaan lisätä myös ihmisten osallisuutta vapaa-ajan aktiviteetteihin ja keskinäistä vuorovaikutusta.
Toinen palvelutapauudistus koskee toimimattomia tietojärjestelmiä, joiden käyttöön hukkuu esimerkiksi lääkäreiden työaikaa. Hitaat järjestelmät ovat tehottomia ja tiimalasin katselu on kallista.
Järjestelmärajapintojen tulisi jatkossa olla yhteiskunnan määrittämiä, jolloin yksittäiset ohjelmistotalot voitaisiin kilpailuttaa ja toimimaton pieni osa järjestelmää voitaisiin tarvittaessa vaihtaa.
Kovin yksinkertaiset asiat ovat muodostuneet ongelmaksi. Kuopiossa ei puhelimitse asiointi toimi terveydenhuollon sähköisten reseptien uusimisen ja lääkärien ajanvarauksen soittojen ja vastaussoittojen tukkiessa linjat. Miten isommat asiat sotessa, jos yksinkertaisimpia asioita ei ole osattu mitoittaa toimiviksi ennakolta.
En ole alan asiantuntija ja fiksujakin ratkaisuja löytynee. Pikaratkaisuna ehdottaisin, että puhelinasioinnin rinnalla olisi nettiyhteyden kautta hoitaminen. Kaikilla ei ole nettiä, mutta ylivoimaisesti surin osa TK:n asiakkaista ilmeisesti hoitaisi kuitenkin jopa mieluummin asioinnin sähköisesti. Vastaavasti kaupunki mitoittaisi henkilöresursseista tarpeellisen osan nettipalveluun. Ja puhelinlinjat laulaisivat ilman ruuhkaa.