Viimeiset 50 vuotta yhteiskuntia eri puolilla maailmaan on suunniteltu pääsääntöisesti autoille. Tästä kehityskulusta on muutamia poikkeuksia, kuten kaikkien tuntemat Alankomaat ja sen eri kaupungit ja Kööpenhamina. Nyt kehityskulku on kääntymässä niin, että autoilun valta-asemaa aletaan purkamaan erinäisistä syistä. Yksi on niiden pyöräilyn huomattavan pieni tilantarve. Yliopistolla normaalina marraskuun päivänä oli pyöriä niin paljon, että jos pyöräilijät olisivat tulleet autoilla, olisi pitänyt rakentaa Snellmania-rakennuksen pinta-alan verran lisää autopaikkoja. Pyörät mahtuivat suunnilleen yhden luentosalin pinta-alalle.

Kuopiossa kävelykeskusta on myös hyvä pyöräilykeskusta. Kävelykeskustan ympärillä on eräänlainen donitsi aina ruutukaavan reunaan asti, jossa pyöräily ei ole sujuvaa, nopeaa tai turvallista. Väylät eivät ole sujuvia, koska ne ovat epäjatkuvia, niissä sekoittuu kävelijät ja pyöräilijät keskenään ja niitä pitkin pitää mutkitella ajaakseen oikein kovin monimuotoisia reittejä päästäkseen vaikka asemalta torille. Sujuvuuden ongelma johtuu mm. kävelijöiden ja pyöräilijöiden sullomisesta samaan liikenneväylään kuten Niiralankadulla bussin odottajien kanssa samalle väylälle, IsoCeen kohdalla elokuvateatterissa kävijöiden kanssa ja esimerkiksi Puijonkadun yhdistetty kävely- ja pyöräilyväylä on liian kapea samalla tavoin kuin Niiralankadun väylät aina yliopistolle asti. Puijonkadulla voitaisiin miettiä, että saataisiinko siihen alamäkeen yhteen suuntaan menevää pyöräkaistaa kohti Puijoa, Inkilänmäkeä ja rautatieasemaa. Toinen hyvä yksisuuntaisen pyöräkaistan paikka olisi Kauppakatua alamäkeen kohti satamaa ja sama ylämäkeen tien toiselle puolelle kohti keskustaa.

Pyöräilyn olosuhteiden nopeuden, sujuvuuden ja turvallisuuden parantaminen on yksi niistä keinoista joilla Kuopion keskustan kilpailukykyä saadaan nostettua Matkusta vastaan. Noin 5 km etäisyydellä ja noin 20 minuutin ajoajan etäisyydellä pyörällä torikeskustasta asuu autoilevia, mutta pyöräilystä kiinnostuneita perheitä tarpeeksi. Pyöräpysäköinnin määrää ja laatua pitää saada keskustassa nostettua. Huonoin esimerkki on Anttilan vierestä Kirjastokadulta poistettujen pyöräpaikkojen kohtalo. On hassua, ettei Citycon Oy tunnista omassa talossaan käyvien asiakkaiden tulevan paljon myös pyörällä. Anttilan eteen ja sivulle pitää saada pyöräpysäköintipaikat. Laadullisesti uusien pyöräpaikkojen pitää olla runkolukituspaikkoja, koska ne estävät varkaudet ja eivät riko mm. pyörän etukiekkoa tai levyjarruja ja soveltuvat siten monenlaisille pyörille. Kivijalkakaupat tarvitsevat myös pyöräpysäköintipaikkoja jokaiseen kortteliin ottaen näin yhden autopaikan ainakin kahdeksalle pyöräilevälle asiakkaalle. Pyöräpysäköinnin talvikunnossapito ja pyöräväylien loskakeliajat ovat tärkeä tekijä pyöräilyn edistämisessä. Harvoin joutuu autoilija lapioimaan omaa autopaikkaansa kauppakeskuksen pihassa. Miksi siis pyöräilijän pitäisi?

Kuopion pyöräkulkue La 7.5.2016 klo 13 Kuopion torilta on kuopiolainen tapa aloittaa kesän pyöräilykausi, myös niille jotka ajavat ympäri vuoden. Mitä enemmän pyöräilijöitä on liikenteessä, sitä turvallisempaa on pyöräily. Facebookista Kuopion pyöräkulkue tapahtuma löytyy: https://www.facebook.com/events/974152485955464/

Aiheesta kalvot:

https://docs.google.com/presentation/d/1WCm2m0le8DK0Nro-s34-1HNWpaL8Bf82m8s26xl_PIE/edit?usp=sharing

Hyvää pyöräilyvuoden jatkoa!

 

Ari Paanala

Ari Paanala