Kuopion talous on siinä tilanteessa, että erilaiset talouden tasapainotustoimet ovat välttämättömiä. Vihreä valtuustoryhmä haluaa tehdä päätökset hyvässä yhteistyössä muiden puolueiden kanssa. Vihreille koulutus on tärkeää ja perusopetuksen ja lukion ryhmäkokojen kasvattamista emme kannata.

Talouden tasapainotusohjelma toimii pohjana kouluverkoston jatkovalmistelulle. Verkostoa koskevat esitykset ovat vihreiden mukaan valmisteltava ja tuotava päätöksentekoon kokonaisuutena, ei yksi koulupäätös kerrallaan. Valmistelussa on myös syytä olla nykyistä parempi vuorovaikutus virkahenkilöstön ja luottamushenkilöiden välillä. Savon Sanomiin kirjoitimme 6.10.2024:

v

”Nyt näyttää siltä, että talouden tasapainoa lähdetään hakemaan hätiköiden käyttömenojen supistamisen kautta talousarvioissa ja yt-menettelyssä. Varhaiskasvatukseen ja koulutukseen kohdistuvat toimet ovat selkeästi ylimitoitettuja.”

Vihreiden näkemykset:

• Verkostopäätökset on valmisteltava huolella ja niiden yhteydessä on tehtävä vaikutusten arviointi.
  • Säästölaskelmien täytyy olla kattavia ja luotettavia, jotta päätöksenteko on onnistunutta. Esimerkiksi koulujen lakkautuksessa täytyy huomioida edelleen jatkuvat tilavuokrien laskut
  • Talouden tasapainotuksessa on muistettava, että jotkin säästövaikutukset tulevat viiveellä

Suuret säästötavoitteet ja kiireinen aikataulu ovat yhdistelmänä riski, joka voi johtaa hätiköityihin ja kannattamattomiin toimiin. Mielestämme kuntaveron nostaminen olisi tässä tilanteessa kannattavaa, ja lisätulot olisi suunnattava varhaiskasvatukseen sekä koulutukseen.