Muuttaessani Kuopioon vähän yli 30 vuotta sitten totesin jo silloin, että kuopiolainen joukkoliikenne on edellä aikaansa muun muassa matkakorttien suhteen verrattuna vaikka pääkaupunkiseudulle. Pienen opiskelun jälkeen tajusin, että yksi joukkoliikenteen menestystekijä Kuopiossa on erityisesti kaupunkisuunnittelu ja kaavoitus jotka ovat tehneet hyvän pohjan joukkoliikenteelle. Silti jos joku olisi tuolloin tullut minulle kertomaan, että 2020-luvulla Kuopiossa on runkolinjat jossa bussit kulkevat kymmenen minuutin välein eli Helsingin tyyliin kun menet bussipysäkille aina tulee bussi lähes heti, en olisi sitä uskonut.
Kuopiossa on joukkoliikennelautakunnassa hyväksyttävänä ohjeelliseksi Kuopion seudun joukkoliikenteen tavoiteohjelma 2035 jossa on paljon hyviä tavoitteita. Se mihin joukkoliikenteessä kannattaisi edelleen kiinnittää huomiota on miten saada myös miehet matkustamaan joukkoliikenteellä ja käyttämään aikansa paljon tehokkaammin kuin parkkipaikalla ruostuvan auton kulujen tienaamiseen ja lukemaan esimerkiksi aamun lehden bussissa kännykältä tai tabletilta. Tai tehdä vaikka illaksi kauppatilauksen linja-automatkan aikana, koska kuka nyt hyvänen aika haluaa enää kaupassa käydä? Säästetty aika kannattaa jättää vaikka viikonloppuisin kauppahallissa ja kahvilla käyntiin.
Joukkoliikenteessä puhutaan monesti avoimista rajapinnoista muun muassa lippujärjestelmien kohdalla. Joukkoliikenne matkustaminen pitää avautua kaikkiin rajapintoihin ja kumppanuuksiin olkoon ne sitten kaupassa käyntiä tai vaikkaa vuokra-auton vuokraamista. Joukkoliikenteen pitää alkaa kilpailemaan ihan kaikilla sektoreilla henkilöautoilun kanssa. VR näyttää mallia kumppanuuksista ja matkaketjuista. Se mikä ihmetyttää Kuopiossa, ettei yksikään yritys ole ottanut joukkoliikenteestä koppia vai onko Prisman, Sokkarin tai K-marketin eteisaulassa reaaliaikaiset joukkoliikenneaikataulut? Sivistyksen kehtoon yliopistollekin on pitänyt mankua joukkoliikenteen reaaliaikaisia aikatauluja parisenkymmentä vuotta.
Tekstiin perustuva mielipidekirjoitus julkaistiin Savon sanomissa 14.4.2024.
Ari Paanala
joukkoliikenneaktivisti